Algemene voorwaarden
In aanvulling op de overeenkomst tussen gastouder en vraagouder(s) heeft Gastouderopvang Thuis bij Sandra een aantal algemene voorwaarden opgesteld, waaronder zij opvang aanbied als zelfstandig gastouder.De Algemene Voorwaarden zijn tijdens het kennismakings- of koppelingsgesprek besproken met de ouder(s) / verzorger(s) en hieronder weergegeven. Deze voorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden aan de gesloten overeenkomst tussen Gastouderopvang Thuis bij Sandra en de vraagouders. Deze voorwaarden gelden boven op de algemene voorwaarden van het gastouderbureau, en zullen indien nodig jaarlijks aangepast worden.
Artikel 1: Openingstijden
Gastouderopvang Thuis bij Sandra is geopend op maandag, dinsdag en donderdag van 7.00 uur t/m 17.30 uur. Afwijkende opvangdagen en -tijden gaan in overleg met de gastouder. Brengen van de kinderen kan tot 8:30 uur in verband met het dagprogramma.
Op woensdag ochtend is Gastouderopvang Thuis bij Sandra open voor peuters van ongeveer 1,5 jaar tot 4 jaar van 8:45 uur t/m 12:15 uur. Verlenging van opvangtijd is in overleg mogelijk tussen 7:30 uur en 13:00 uur.
Artikel 2: Opvangtijden
Vraagouders en gastouder maken onderling afspraken over de opvangtijden, deze zijn vastgelegd in de overeenkomst tussen vraagouder en gastouder. Er geldt een minimale opvangtijd van 6 uur per dag per kind en minimaal 24 uur in de maand.
Artikel 3: Vergoeding en onkosten
De gastouder brengt voor haar opvangactiviteiten een vergoeding aan de vraagouder in rekening per kind per uur van € 6,60 euro. Bij het uurtarief is inbegrepen: fruit, drinken, broodmaaltijd en tussendoortjes. Deze vergoeding geldt voor het lopende jaar. Het uurtarief mag door de gastouder met een vooraankondiging van tenminste 2 maanden verhoogt worden. Per 1 januari van elk volgend jaar komen gastouder en ouder(s) opnieuw de vergoeding overeen en leggen deze schriftelijk vast. Indien de ouder(s) voor het ingaan van de verhoging aangegeven heeft hier niet mee in te stemmen, vervalt de overeenkomst op de ingangsdatum van de verhoging van het uurtarief.
Artikel 4: Betaling opvangtijden
Betaling gaat op basis van de beschikbaarheid van de gastouder. Dit betekent dat er van 45 weken opvang wordt uitgegaan per jaar. De opvanguren zoals vastgelegd in het contract zullen ten alle tijden in rekening gebracht worden, met uitzondering van afwezigheid van de gastouder.
Er wordt door Thuis bij Sandra gefactureerd volgens contract. Dit betekent dat er een gemiddelde wordt berekend van de benodigde opvanguren, hierdoor is de factuur iedere maand hetzelfde. De gastouder houdt de werkelijk afgenomen uren bij. Indien van toepassing zullen aan het einde van het jaar de extra uren worden berekend. Extra opvanguren is in overleg mogelijk als de bezetting dit toelaat. De kleinste te factureren tijdseenheid is 15 minuten.
Structurele veranderingen in de gewenste of mogelijke tijden van opvang delen de ouder(s) en de gastouder elkaar ten minste één maand van tevoren schriftelijk mee. Indien de ouder(s) structurele wijzigingen niet ten minste één maand van te voren afmeldt, blijft bij de ouder(s) de verplichting bestaan de vergoeding voor de afgesproken tijden / dagen door te betalen. In verband met het uitvoeren van de kassiersfunctie wordt het GOB binnen vijf dagen van de wijzigingen op de hoogte gesteld.
Artikel 5: Vakanties en vrije dagen
De gastouder en de ouder(s) verbinden zich om voorgenomen vrije dagen, waarop opvang en verzorging niet geboden kan worden respectievelijk niet gewenst is, zo vroeg mogelijk schriftelijk aan elkaar te melden, uiterlijk een week voor de opvangdag. Voor zover bij het sluiten van deze overeenkomst al voorgenomen vakanties bekend zijn, zijn deze besproken alvorens deze overeenkomst aan te gaan. De betalingsverplichting blijft bestaan.
Ieder jaar worden tijdig de vrije dagen van Thuis bij Sandra met de ouder(s) meegedeeld door de gastouder. In geval van verlof vanwege een uitzonderlijke reden op korte termijn, wordt dit direct overlegd tussen gastouder en ouder(s).
Artikel 6: Ziekte van het op te vangen kind
Bij ziekte van het op te vangen kind, waardoor geen opvang behoeft te worden geboden, stelt de ouder de gastouder zo spoedig mogelijk daarvan in kennis. Gedurende de ziekte blijft de overeengekomen vergoeding verschuldigd. Ook wanneer een gastkind afwezig is door ziekte of quarantaine in het gezin (bijvoorbeeld door corona) blijft de overeengekomen vergoeding verschuldigd.
Wanneer een kind tijdens de opvangdag ziek wordt, zal er met de vraagouder(s) overlegd worden. Een kind dient opgehaald te worden, wanneer dit naar het oordeel van Thuis bij Sandra nodig is, doch zeker als jullie kind;
• een temperatuur van 38,5 °C of hoger heeft.
• herhaaldelijk moet braken en / of diarree heeft.
• huiduitslag heeft met open wondjes, vlekjes of blaasjes waar vocht uit kan komen.
• wegens ziekte zoveel aandacht vraagt dat de gezondheid en / of de veiligheid van de andere kinderen niet meer gegarandeerd kan worden.
• niet kan deelnemen aan de normale activiteiten van de kinderopvang.
• de richtlijnen en adviezen van de GGD inzake gezondheidsrisico’s in een kindercentrum
of peuterspeelzaal, dit voorschrijven.
(Wanneer jullie kind getemperatuurd moet worden tijdens de opvang, dienen jullie zelf een thermometer mee te geven vanuit hygiënisch oogpunt.)
Als het gastkind medicatie of zalf moet gebruiken, dient de ouder de gastouder hiervan op de hoogte te brengen. Medicatie moet altijd worden meegeven in de originele verpakking en voorzien zijn van de originele bijsluiter. Voor het toedienen van de medicatie is de vraagouder verplicht een verklaring medicatie te ondertekenen, anders kan de gastouder geen medicatie aan het kind toedienen. De ouder geeft duidelijk aan hoe en hoe vaak de medicatie moet worden toegediend zodat de gastouder duidelijkheid heeft over de werking van het middel. Thuis bij Sandra kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele gevolgen van het toedienen van deze medicatie.
Artikel 7: Ziekte gastouder
Bij ziekte van de gastouder stelt zij de vraagouders hiervan zo spoedig mogelijk in kennis. De gastouder is niet verantwoordelijk voor het regelen van vervanging.
Artikel 8: Gevolgen ziekte, vakanties en absentie van de gastouder
Gedurende ziekte, vakantie en absentie anderszins van de gastouder, heeft de gastouder geen recht op de overeengekomen vergoeding voor de uren dat zij niet in staat was om opvang te verzorgen.
Artikel 9: Urenregistratie
De uitgevoerde opvang en verzorging wordt maandelijks geregistreerd in het online urenregistratieformulier van het gastouderbureau. De gastouder en de ouder(s) accorderen beiden digitaal het registratieformulier. Daarna worden de uren gefactureerd. Facturen zijn terug te vinden in het urenregistratie account van het gastouderbureau.
Artikel 10: Kassiersfunctie gastouderbureau
De ouders zijn de vergoeding voor opvang en verzorging van de maand uiterlijk op de 10e van de nieuwe maand verschuldigd aan de gastouder. Het gastouderbureau vervult een kassiersfunctie tussen gastouder en de ouder(s). Dit betekent dat de ouder(s) de vergoeding betaalt aan het gastouderbureau die dit vervolgens doorbetaald aan de gastouder.
Bij uitblijven van betaling voor de 10e van de daaropvolgende maand, mag de gastouder de opvang opschorten. Ondanks het opschorten van de opvang worden de contracturen tijdens deze periode wel geregistreerd en dient door de vraagouder betaald te worden.
Artikel 11: Peuterspeelzaal
Gastouderopvang Thuis bij Sandra brengt en haalt geen kinderen van en naar de peuterspeelzaal. Wanneer een kind toch naar de peuterspeelzaal gaat tijdens een opvangdag, dient de ouder er zelf voor te zorgen dat het kind gebracht en gehaald wordt. De uren worden volgens contract berekend.
Artikel 12: Ernstig ongeval
Bij een ernstig ongeval schakelt de gastouder eerst de meest aangewezen hulpverlener in. Daarna neemt de gastouder zo spoedig mogelijk contact op met de ouder(s). De ouder(s) hebben de gegevens van huisarts en tandarts evenals een tweetal noodnummers ingevuld op het daartoe bestemde formulier.
Artikel 13: Ongevallenregistratieformulier
Bij een (bijna) ongeval dient de gastouder het ongevallen registratieformulier in te vullen. De gastouder verstrekt binnen een week na het ongeval een kopie van dit formulier aan de ouder(s) en het gastouderbureau. Het gastouderbureau zal (afhankelijk van de aard van het ongeval) onderzoek doen. Naar aanleiding van dit onderzoek zal het gastouderbureau haar bevindingen terugkoppelen aan de gastouder en de ouder(s).
Artikel 14: Privacy
De gastouder en ouder(s) verklaren elkaars privacy te respecteren en in verband hiermee volledige geheimhouding betrachten ten aanzien van hetgeen hen bij de uitvoering van deze overeenkomst vertrouwelijk ter kennis is gekomen.
Artikel 15: Looptijd
De overeenkomst tussen vraagouder en gastouder is aangegaan voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand. Het contract tussen gastouder en vraagouder stopt automatisch wanneer het kind 4 jaar wordt. Ouder(s) dienen zelf het contract op te zeggen bij het gastouderbureau.
De eerste vier aaneengesloten weken waarin opvang afgenomen wordt, vormt de proeftijd. In deze periode kan zonder opzegtermijn de overeenkomst ontbonden worden door de gastouder of ouder(s). De ouder(s) zijn wel verplicht de vergoeding te betalen over de afgenomen opvangperiode. Opzegging dient schriftelijk te geschieden. Na deze proefperiode geldt de opzegtermijn van 1 maand.
De betalingsverplichting blijft bestaan gedurende de opzegtermijn (1 maand). Wanneer uw kind niet meer naar de opvang komt tijdens dit opzegtermijn blijft er een betalingsverplichting bestaan van de contracturen. Deze overeenkomst en het urencontract zijn pas definitief beëindigd als aan alle financiële verplichtingen is voldaan.
Artikel 16: Overeenkomst beëindigen met onmiddellijke ingang
In de volgende gevallen kan de overeenkomst door de ouder met onmiddellijke ingang worden opgezegd. Dit dient schriftelijk te gebeuren:
• Bij langdurige ziekte van het kind (vier tot zes weken);
• Bij het niet bereiken van overeenstemming over de vergoeding, echter niet eerder dan de datum waarop de nieuwe vergoeding van kracht wordt;
• Indien de gastouder binnen de wettelijke termijn niet voldoet aan de wettelijke vastgestelde deskundigheidseisen.
Artikel 17: Meningsverschillen
Bij meningsverschillen tussen gastouder en ouder(s) over de uitleg en / of uitvoering van deze overeenkomst treden zij eerst in onderling overleg. Indien geen overeenstemming wordt bereikt, kunnen zij zich tot het gastouderbureau wenden voor bemiddeling en advies.
Artikel 18: Aansprakelijkheidsverzekering
De gastouder heeft een bedrijfsaansprakelijkheids- en ongevallenverzekering afgesloten. De ouder(s) dienen een eigen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering te hebben afgesloten. De ouder(s) zijn en blijven ten allen tijden verantwoordelijk voor schade die hun kind(eren) veroorzaakt bij de gastouder en / of derden. De gastouder is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal en / of beschadigingen van eigendom van het (de) gastkind(eren) en / of eigendom van de ouders.